onsdag 20 februari 2019

Ballongkeps barn


Tänkte att jag skulle sy en ballongkeps till barnbarnet av resttyger som jag hade. Hon ser ut att trivas i den också lilla Farmors 1-åringen💖
Här kommer förklaringen hur jag gjort kepsen till lilla sötnosen💞
Klippt ut delar till en ballongkeps i trikå till barnbarnet. Använde tygdelar som bara ligger och är små bitar kvar som blev perfekt till detta projektet.
Klippte 8 delar till huvuddelen o sydde ihop dom.
 Skärmen klippte jag i x2 och x1 del av vliselin som jag pressade ihop på ena skärmen.
 Sedan klippte jag 2 remsor som var 8 cm bred x längden som går runt huvudet. Nästa keps ska jag göra 6 cm bara i bredd...tyckte det blev nog så brett med 8 ccm.
 Sedan tog jag o lade remsorna räta mot räta o sydde ihop skärmdelen med remsorna.


 Mätte längden runt huvudet och sydde ihop räta mot räta här.
 Vänd ut rätt sida.
 Nålade ihop runt och sydde ihop.

 Sydde en "Hemsydd" knapp på ovandelen/huvudet. 
 Jag fodrade kepsen med ett beige trikåtyg allt för att kepsen skulle vara mjuk o följsam. Eftersom jag sydde i så mjukt trikåtyg så sydde jag med en söm som bara syns inne i kepsen, vek inte en kant och sydde för hand som på ballongkepsen jag gjorde till mej själv....eftersom det var en helt annan kvalitet, men gillar lilla barnbarnet denna ska jag sy en till och göra den på samma sätt som min då.
FÄRDIG!!! 😍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar