tisdag 27 februari 2024

Veltori top och velourbyxa

Har varit på loppis och min gubbe hittade detta nya tyget med renar på som en sålde och han ville jag skulle köpa det. Sen beställde jag ett tyg som kallades Roxy från Ohlssons som jag tänkte man kunde matcha.

Gillade dock inte matchningen jag gjorde, kvaliten stämde inte och blev konstigt ihop med stickat och velour men annars älskar jag denna tröjan. När man syr sitt egna kan man dra igen runt halsen som jag gjorde och gillar att vara varm där annars får jag ont i nacken
Mönstret är från Greenstyle  och Veltori top heter tröjan.
Mjukisbyxan jag sydde heter "Floyelbukse" och är norskt. Hittade den från boken Hielt speciell -2021. Gjorde ett litet tillägg på tröjan med en smal kant av det mönstrade tunnstickadetyget nertill och drog in ett smalt resår...då blev den kanonbra och ännu bättre än den var tidigare.
Testade att sy denna tröjan av en avlagd merinotröja som gubben haft o inte ville ha kvar. Det är perfekt med återbruk åtminstone för testsömnad som här 😅
Tog en dragkedja vid halsen som jag hade hemma. Denna halsen blev inte lika bra för tyget var sladdrigt och jag hade inte dragit igen den som jag ville ha den trots att jag hade dubbelt tyg.

Tröjan är annars en superfin tröja och ska absolut sy flera men i trikå nästa gång.
 

4 kommentarer:

  1. Visst är Veltori mönstret bra. Den kan man sy i många olika kombinationer. Ser att du har gjort en smalare mittdel och bredare sidodelar än vad jag har gjort. Lång eller kort ärm, med eller utan blixtlås. Ja det är bara fantasin som behövs hihihi
    Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo verkligen och inte svårt som man tror att det ska vara. Fast jag har gjort enligt mönstret fick klippa bort och sy in den en bra bit istället :) Kramizar

      Radera
  2. Såklart att den blå med renarna också är fin, nu kan vi verkligen matcha varandra SIS
    Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo du det kan vi :-) Kramiz fina sis

      Radera