onsdag 29 december 2021

Tomtemössor och rosetter

Jag har haft en del pyssel att fixa innan jul.
Tänkte att våra gäster skulle få en tomte att ta med sig hem när vi skiljdes åt.   Det var min tanke.
Man klipper en bit från en toarulle
Sedan tar man det garn man vill göra en tomteluva av.
Klipp ett gäng med bitar som du kan använda att fylla runt så det formar en mösskant.


Det går åt ganska många
Sedan tar man alla trådar och trär igenom en gång genom hålet så tråden kommer ut på andra sidan och formas som en fin kant runt. 


När allt är pillat igenom knyter jag en gång och formar en tofs på mössan och klipper till den rund som en boll.
Klart!
Nu var det skäggets tur. Jag snurrade runt mitt vita garn runt min trägaffel och knytte runt och fäste.
Sedan är det bara att frisera skägget som man vill ha det.
Tog smältlimpistolen och limmade runt mössans innerkant under och tryckte den mot skägget, sedan fick han en röd liten näsa som också limmades fast.


Sen var det dags för nästa pyssel. Hittade hur man gör rosetter i olika varianter över sin egna hand så jag ville testa.

Med övning övning var det dessa jag fick ihop 😅

Dom blev så söta och fina dom små som jag gjorde med hjälp av den lilla gaffeln.
Dessa flätar man bandet nästan som när man väver en matta.😄👌Dessa tycker jag blev dom bästa. Lite pilligt men funkar när jag vill sätta dom på klädesplagg jag sytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar