onsdag 2 mars 2022

Byxa med twist till barnbarnet o tröja i återbruk

Jag ville sy ett par nya byxor till äldsta barnbarnet och dessa tänkte jag göra med förstärkta knän.
Jag klippte ut delen som skulle vara undertill på byxan
Sedan strök jag på fliseline och förstärkte tyget lite.
Sedan klippte jag en större bit och pressade ränderna där jag skulle sy o mätte med den ordinarie biten...den måste passa ihop och inte bli för liten.
Den högra biten är nu den första biten som är sydd o klar och passade bra i storlek.
Nu var det bara till att sy nästa del också.

La ihop bitarna för att testa hur det skulle se ut.
Sen var det bara till att sy ihop allt till en byxa. Jag blev tveksam om jag skulle ha bara en söm nertill på byxan...
Till slut bestämde jag mig för en lösare mudd nertill istället 😁 tänker att det funkar bäst för en 6-åring. Får väl se när lillkillen testar byxan...kanske jag får göra om allt istället.

Storleken är 134 och mönstret är från Jubel o Balubaboken
**************************************************************************
Tillägg:

Barnbarnet var på så gott humör när han testade kläderna. Jag hade gjort om en tröj/jacka från maken till honom också. #återbruk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar