torsdag 4 mars 2021

Lite söta babymössor/pannband 1-3 månader

Det här med mössor är inte lätt att sy 😂Det hänger mycket på tyget hur snävt det är eller rättare sagt hur det töjjer på sig så mössan passar till lilla barnhuvudet.

Jag lägger ut här hur jag gjorde mössor och skurmoppsmössor som jag kallar dom 😂😍

 

Mätte lilla barnhuvudet och sydde först en vanlig mössa som jag fodrade , sedan klippte jag bort uppe och nere( alltså till insidan av mössan) en liten tårtbit

Sedan klippte upp ett hål som var lite längre ner än hälften på mössan, ner mot pannan.

Eftersom den smalaste biten på rosetten som ska träs in i mössan som ska vara ca 3 cm
Dom delarna sydde jag ihop närmast kanten på avigan i mössan...alla 4 delar ska sys fast...mössans och rosettdelarna.

Den undre delen ska vara längre än den övre rosettdelen när du syr fast den.
Nu ser det ut såhär på räta sidan efter det att jag sytt fast rosettdelen.
Nu är mössan klar och jag längtar till jag får sätta den på huvudet på lilla barnbarnet och se hur söt hon blir i den. 😍
Gjorde en vanlig mössa också om den ena inte passar så finns det en till 1-3 månader. Tyget har jag köpt på Ohlssons tyg

Babymössor Här hittade jag en som hade lagt ut hur man gör dessa söta mössor.

Avslutar inlägget med en dregglis från Mooi tugg baby Makerist, och matchande knytmössa till från samma mönster. Mössan är 38 cm runt och 4 cm extra när jag töjer den i sidled.
Tyget från Symaskinsexperten

Till sist gjorde jag ett pannband också :) 
Detta blå tyget är ett trikåtyg köpt på Ohlssons tyger
Den hoppas jag passar också för denna justerar man o knyter själv efter storlek på huvudet.💞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar